torsdag 15. juli 2010

Nyttig og unyttig fakta om the Mette

1. Jeg har en mindre form for sosial angst - frykt for konfrontasjoner
- Jeg har kommet fram til at jeg har frykt for konfrontasjoner etter litt gransking av selvet i det siste. Jeg hater å måtte prate med folk som sitter i kassa for å spørre om noe. Jeg veit utmerket godt at jeg hadde taklet det helt fint og antageligvis hadde overlevd i topp tilstand. Men tanken på at jeg må prate med vedkommende, og spørre om noe, gjør meg så utrolig nervøs og uvel, en frykt for at vedkommende skal avslå eller si i mot det jeg skal spørre om ganger meg så fælt. Om jeg veit at jeg ikke kan få noen andre til å gjøre det for meg, risikerer jeg å bare drite i hele greia. Sånt sett har jeg veldig flaks med at Heidi ikke er vanskelig å be når det kommer til å kjøpe ting for meg. Så desperat blir jeg, at hun også kan koden til bankkortet mitt. Nå stoler jeg riktig nok på Heidi også.

2. Når jeg var liten kalte jeg jordbærsyltetøy for "blablin". (uttales med kort a)
- Jeg har ingen aning om hvorfor... Men ordet passer jo veldig bra.

3. Jeg er i ustand til å uttrykke følelser verbalt.
- Jeg har aldri sagt til noen at jeg er glad i dem eller elsker dem. Jeg har ingen problemer med å skrive det, men om jeg må si det verbalt føler jeg at det blir så utrolig pinlig, teit, dumt og... ubehagelig. Den eneste jeg har sagt det til, og kan si det til uten problemer er Gizmo. Antageligvis fordi han ikke har noen aning om hva det betyr, og kan heller ikke kommentere eller prate tilbake.


4. Jeg har stor selvtillit når det kommer til min kreative side.
- Når det gjelder personlighet og utseende har jeg ikke verdens beste selvtillit, men ved min kreative side er jeg på min høye hest. Jeg veit utmerket godt at jeg er i stand til å være veldig kreativ - på flere måter, og uten problemer. Jeg føler utrolig glede når jeg får vise hva jeg kan, og at jeg er bedre enn andre (det høres egoistisk ut, men alle liker å være flink i noe). Jeg husker tilbake på ungdomsskolen da vi fikk skrive fiksjon, og at når vi satt ved dataen og skulle skrive, hadde jeg skrevet en hel A4-side mens de ved siden av meg kun hadde skrevet 1/4 av siden, og ble imponert over at jeg kunne skrive så mye så fort. Jeg savner da vi gjorde sånt - skikkelig egoboost det der. Sånn er det når jeg lager film eller skriver manus på skolen nå.
Grunnen til det også, er fordi jeg bryr meg om det jeg gjør, samt liker det. Jeg elsker å uttrykke meg selv kreativt. Det sier seg selv at hva du produserer blir bedre når du bryr deg om hva du gjør.


5. Jeg er utrolig kresen og vrang når det kommer til film.
- Når en film er mainstream eller populær er det lite sannsynlighet for at jeg har et ønske om å se den. Ikke fordi jeg tviler på at den er bra eller at jeg vil like den, men mest fordi jeg er utrolig vrang. Jeg har aldri sett Star Wars, Avatar eller Twilight. Hadde jeg sett Star Wars (for eksempel) er det veldig godt mulig at jeg hadde elsket det, men jeg har aldri kommet over sjansen til å se filmen, og i løpet av de siste årene har jeg nesten nekta å se filmene bare for å være vrang. Det er utrolig teit og barnslig, men det er den veien jeg har havnet på.

6. Jeg liker ikke lukten av kaffe.
- Jeg har fått med meg i alle år at store deler av familien min (den nære familien) ikke drikker kaffe, men elsker lukten av det. Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn, for jeg liker ikke lukta eller smaken av kaffe. Jeg liker derimot lukten av tobakk (ikke tent).

7. Jeg liker ikke å lese.
- De fleste som har sett at jeg elsker å skrive, fiksjon først og fremst, antar alltid at jeg elsker å lese og har lest veldig mye. Det er smigrende, men utrolig feil. Jeg har kun lest ut rundt 4-5 bøker i livet mitt hittil. (For interesserte er det et par bøker i Venner, Gutter og ----serien, kjærlighet på nettet (TL-klubben) og The Catcher in the Rye.) Jeg har ingen ting i mot å lese, men jeg har ikke tålmodighet til det. Det er som at jeg får ADHD når jeg leser en bok, og ikke greier å fokusere. Det er utrolig plagsomt når man leser et par sider, også innser at du egentlig ikke har lest det, bare latt øynene flyte nedover siden. Jeg greier rett og slett ikke å fokusere når jeg leser en bok, eller å finne meg tid til å lese. Bøker er et medium som ikke funker på meg.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails