onsdag 20. oktober 2010

Skolemøkk og møkkaskole

Jeg blir så uhorvelig irritert og provosert av allmennfaglige lærere jeg har dette året. Jeg har vanligvis ikke hatt noen motforestillinger ovenfor skolen og syns alt er helt greit, men nå heiv noen en bøtte på koppen og vannet spruter i alle kanter.

Jeg har aldri vært særlig begeistret for naturfag, men det har som regel gått helt fint å følge med i timene og få en helt grei karakter. Men i år ser det ut til å gå rett vest - vi har en helt fersk lærer med dysleksi som ikke er i stand til å holde forelesninger lenger og tvinger oss til å lese på nett og svare på spørsmål. Jeg får ikke med meg en dritt av hva som skjer, ikke skjønner jeg det heller. Jeg ville tro ferske lærere var villige til å ta til seg kritikk og prøve med mer interessante og spennende læremetoder, men den gang ei. Han leser opp fra ei bok og gjør et tappert forsøk i å skrive på tavla, mens vi noterer ned og nikker. Han prøver ikke engang å holde på oppmerksomheten vår.

Norsk har alltid vært en av mine favoritt fag, grunnet at jeg liker å skrive og har relativt god språkforståelse. Jeg har tilogmed omfavnet nynorsk med glede, til tross for vansker med grammatikken - men det kan jeg takle og lære meg. Men når man har en norsklærer som ikke engang er norsk, eller har det som morsmål blir det for drøyt. Hun er i ustand til å uttale sj/skj/kj-lyder og alt høres ut som "tsch". Hun oppfører seg ovenfor oss som vi er barneskole-elever og ber oss drive med rollespill når ingen av oss ser ut til å være interessert. Hun tør ikke engang si direkte til meg hvorfor jeg ikke får velge den boka jeg vil til særemne. Og nå, som jeg har fått tilbake referatet vi skulle skrive av første boka, og attpåtil får klina en toer i trynet, renner det virkelig over. Hun har visst skrevet en mal til referanser på itslearning, og den må vi følge. Kreativitet og utvikling av sitt eget språk samt formuleringer skal hives rett ut vinduet - her skal vi være roboter og skrive etter samme formel og drite lang marsj i all form for kreativitet.

Når vi kommer til matte, har jeg ikke meget i mot det nå heller. Jeg har aldri vært kjempeflink i matte, men jeg forstår det og kan til og med finne på å ha det litt morsomt mens jeg jobber med det. Men den gang ei, mattelæreren veit å knekke min gode ånd. Han undervurderer meg ved å prate til meg som jeg var 7, og forventer at jeg ikke skal skjønne noe. Jeg har aldri vært en person som har vansker med å lære, og er i stand til plukke opp ting nokså fort - og at han da skal slå meg ned ved at jeg tydeligvis ikke skjønner noe gjør meg makan til provosert.

Jeg begynner å tvile på at jeg orker mer skole med type allmennfag når alt går i mot meg og ingen av lærerne ser ut til å forstå hvordan de rekker ut og underviser på en bra måte. Alle mulige linjer på både folkehøgskole og universitet som jeg har sett på som interessante har IKKE krav på fullført videregående - kun kreativitet (noe som er helt dødt og nærmest forbudt her jeg er nå). Hadde jeg enn hatt muligheten og så lite fornuft i meg til å slutte nå, hadde jeg gjort det tvert. Grensa mi for bullshit er overskredet, og jeg gidder nesten ikke bry meg lenger. Overraskende nok har jeg ikke senket ned min performance grunnet den motgangen jeg har møtt hittil, men dette begynner å påvirke meg såpass at det skjer.

Jeg har aldri vært typen som tenker at "Jeg skal vise dem, jeg!" når folk rakker ned på meg. Jeg lar meg rakkes ned på og lever med det, men nå begynner jeg faen meg å bli lei.

Dette er ett blogginnlegg skrevet i sinne istedet for å jobbe med folkavisa om Olav og Kari. Takk skal du faen meg ha.

3 kommentarer:

Heidi sa...

Åh, Olav og Kari er den historien om den sjalu mora som får sønnen til å drepe kona si?! Vil du ha en analyse av den?

Velkommen til videregående 2010. Her er det ikke lov til å gjøre noe som er utenfor boksen. Apropos det: vi skulle analysere et dikt her om dagen. Vil si at analyser og tolkninger er individuelt - alle har ikke samme oppfatningen, og det viktigste er vel at man finner punkter i teksten som forsvarer din egen tolkning? Men fikk dårlig karakter siden jeg ikke hadde det samme temaet eller tolkningen som læreren. Kanskje jeg tenker feil.

Mette sa...

Det er viktig å være innstilt på akkurat samme tankefrekvens som disse lærerne nå til dags. Hvis man ikke gjør det, kommer du til å bli narkoman, bo på gata og dø. Og du vil vel ikke det?

Mari sa...

Åneida, du er ikke alene om å være litt i mot vår kjære norsklærer. Vi er fler som daler en hel haug med karakterer, det er jo ikke normalt å få i fra 5 og 6 ( i mitt tilfelle ) til 3. Jeg blir ekstremt irritert. Jeg nekter å ha henne ut året, jeg skal ikke ødelegge karaktersnittet mitt og alt det der fordi hun ikke klarer å bedømme oss etter riktige kriterier! ._.

Related Posts with Thumbnails