mandag 30. november 2009

Romvesen masker

I PTF-film lager jeg en film som handler om at romvesner invaderer Brårud. Jeg er en stor fan av Peter Jacksons "splatter" filmer, og Bad Taste ga meg mye inspirasjon til å lage denne filmen. I filmen "Good taste made bad taste" forklarer Peter Jackson hvor enkelt det er å lage masker, noe som ga meg inspirasjon til å lage selv (som jeg har skrivi om i et tidligere innlegg).

Så nå har jeg lagd masker, og så godt som alt til filmen er på teip og ser bra ut. Siden man ikke hører om maskelaging hver dag tenkte jeg å vise prosessen her.

Om du trykker på bildene, får du de i større utgave.


1. Lag en figur i leire slik du vil ha masken

Denne figuren skal egentlig lages i oljebasert leire (noe jeg forklarer mer om seinere), og det er så godt som umulig å finne et sted i Norge som selger (jeg fant i allefall ingen, etter flere dager med googling). Figuren du lager bør være litt større enn slik du vil maska skal være, siden latex krymper når det tørker. Når du har arbeida ferdig med leira og er fornøyd, sprayer du den med klarlakk. Det gjør så den ikke blir helt ødelagt i neste del.

- Leira blir klina på en byste i ekte størrelse, så det er ikke en gigantisk klump med leire (selvom jeg brukte omtrent 7-8 kg med leire. Store deler av leira kunne jeg legge tilbake og "resirkulere")


2. Lag en avstøpning i gips

Når klarlakken har setti seg helt skal du ta en avstøpning i gips. Før du starter med gipsen lager du en skillevegg i leire midt på hue, det er bak denne du skal ta gipsen på først. Gipsen skal være solid, og etter egne erfaringer bør du ikke blande altfor mye gips på en gang, siden den stivner VELDIG fort (så jeg ente opp med å måtte kaste en stor boks med halvparten av gipsen siden den blei steinhard før jeg rakk å få den på maska). Jeg brukte også ruller med gips (på en måte et rutenett med tørr gips). Jeg brukte en sprayflaske med vann så gipsen blei våt og fin og jobbe med. Gipsen skal helst bli så tjukk som mulig.


Når gipsen på bakhue har tørka helt, fjerner du skilleveggen og smører vaselin på gipsen som vil være sprekken mellom forside gipsen og bakside gipsen. Dette må du gjøre så det skal være lettere å få gipsen fra hverandre.


3. Ta av gipsen

Detta var der alle problemene kom pøsende på for meg. Å få av gipsen er noe faens herk. Det første problemet var at gipsen var for tynn og skjør (siden jeg måtte greie meg med noe dritt fra Panduro). Til tross for vaselinen jeg smørte i sprekken, ville de ikke løsne særlig lett, så jeg var nødt til å angripe med en skrutrekker så jeg skulle få en sprekk. Når jeg hadde fått en sprekk rundt hele hodet oppdaga jeg hvorfor man skulle bruke oljebasert leire, ikke vannbasert. Leira jeg hadde brukt satt dønn fast i både bysten og gipsen og var drit vanskelig å få av. Jeg var nødt til å bruke skrutrekkere som brekkjern og prøve å få ut mest mulig leire ut av sprekken. Her oppdaga jeg også at jeg skulle hatt bedre og tjukkere lag med gips, siden den bøyde seg og blei småødelagt. Etter mye om og men fikk jeg av baksida, men forsida skulle vise seg å være enda vanskeligere. Det tok rundt 1-2 timer å få den av, med hjelp fra hele huset. Vi endte opp med å skrape ut den leira vi fikk ut ved å bruke ståltråd, og til slutt fikk vi ut nok til å få løsna hele greia. Mye av leira jeg brukte var uten gips og lignende, så den kan jeg helt fint bruke igjen nå.



4. Ta avstøpning i latex

Når jeg hadde fått skrapa ut mesteparten av leira ut av gipsen, tok jeg et nytt lag med gips inni formen. Dette er egentlig ikke nødvendig, men jeg gjorde det siden gipsen hadde blitt ganske ødelagt etter alt slitet med å få den av. Etter at dette hadde tørka kan man begynne å lage selve maska.

Du må sette forsida og bakside av gipsen sammen, for at de skal sitte solid sammen kan du bruke et belte eller lignende som holdet det sammen. Siden gipsen min hadde blitt såpass ødelagt blei det ikke helt tett, så jeg tok en plastpose rundt gipsen og teipa den fast så det ikke skulle renne ut noe latex. Det mest ideelle er å ha nok latex til å fylle opp hele formen. Det du skal gjøre da er å la latexen være oppi i 45 minutter mens du i ny og ne heller latex på de delene det ikke er latex på. Etter 45 minutter har gått, heller du latexen ut. Det er viktig at du lar all latexen dryppe ut så det ikke blir deler med masse latex, noe som tar enda lengre tid å tørke. Det kan ta opptil 15 minutter til all latexen har dryppi ut. Når det er et fint og gjevnt lag med latex inni gipsen legger du den på sida med en vifte forran i en halvtimes tid. Etter dette gjentar det du nettopp gjorde til du føler du har fått en fin tykkelse på latexen. For meg holdt det å gjøre det to ganger, men det kan ta flere ganger.

Når latexen har den tykkelsen du ønsker lar du maska ligge og tørke forran en vifte over natta.

5. Ta ut maska av gipsen

Du ser at maska er helt tørr når latexen har begynt å få en mer gulaktig farge og har blitt mørkere. Da kan du begynne å "skrelle" maska ut. Du begynner på toppen av gipsen og jobber deg nedover. Dette er ikke særlig vanskelig. Det lønner seg også å børste over innsiden av maska med talkium så den ikke klistrer seg sammen. Ellers er det veldig lett å få ut latex-maska. Når du har fått maska delevis ut, kan du ta gipsformen fra hverandre så du ikke risikerer å ødelegge maska ved å dra for mye i den.

Når maska er ute av gipsen skal du putte plastposer inni den så den får den formen maska skal ha. Om den ligger skeivt eller har skeivt fyll, vil maska bli sånn, siden latex husker formen den setter seg i. Den må altså tørke i enda et døgn før den er helt ferdig og klar til bruk.

Når alt dette er gjort, har du en ferdig maske! Om du ønsker å male den kan du gjøre dette med airbrush eller lignende (det gjorde ikke jeg, siden jeg ikke hadde det tilgjengelig eller trengte noe farge på maska).




Det siste bildet av de ferdige maskene er litt dårlig, men det kommer et bedre tatt ifra filmen. Det så faktisk ikke så ille ut på kamera, i tillegg til at de er ganske solide!

(Jeg har brukt svart øyenskygge inni øya som skygge)

2 kommentarer:

Catharina sa...

Så utrolig, melalusifjionkaduralt kult 8D!

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Related Posts with Thumbnails