lørdag 1. mai 2010

Clash of the filmkritikere


Da har jeg og Remi sett Clash of the Titans. Selvsagt ikke i 3D, for det hører hjemme i dyreparker i avdelingen med dinosaurer hvor man skal late som at de skal drepe deg. (Ja, det er eneste stedet jeg har sett 3D...)

Jeg må ærlig si at jeg blir utrolig oppgitt samt får innfall for å utføre voldelige handlinger ovenfor filmanmelderne som har slaktet Clash of the Titans. Spesielt rettet mot en viss anmelder fra VG.

Det er greit at en filmanmeldelse kan være subjektiv, men å sammenlikne en film med det mest usannsynlige du kan tenke deg blir altfor idiotisk og utrolig barnslig. I tillegg virker det som at alle som har anmeldt denne filmen er folk uten interesse for sjangeren eller forståelse for gresk mytologi. Inntrykket jeg fikk av anmeldelsen til VG er likedant inntrykk jeg får av folk som sier Ringenes Herre er dårlig. Liker man ikke fantasy/action-filmer, liker man det ikke. Og liker du det ikke kan du gi faen i å se den for så å pøse ut med spydige og usaklige kommentarer.

Personlig syns jeg Clash of the Titans var en nokså bra film, bedre enn jeg forventet i hensyn til musikken brukt i traileren og ryktet som flyr rundt om at det er en elendig film. Jeg ser selv at det er små ting i filmen som kunne vært bedre - som valg av skuespillere og effektene (på Zevs, spesielt). Men dette er også det eneste jeg reagerte på. Jeg liker fantasty og action-baserte filmer, og syns i tillegg at gresk mytologi er utrolig kult - som også bidrar til at jeg likte denne filmen. Slutten på filmen er også noe som kunne vært mer spennende, men langt i fra så dårlig jeg kunne tenkt meg - noen filmer kan fint tåle en lykkelig slutt (og når det i tillegg er basert på mytologi kan man ikke banke opp manusforfatterene for å ha bestemt at sånn skal det være).

Dette er en film jeg antageligvis vil kjøpe når den kommer ut på dvd, og gjerne kan se flere ganger. Smårusket som kunne vært fikset opp i er riktig nok bare smårusk og for meg ødela det ikke filmen. Av meg får denne filmen terningkast 5, og i motsetning til de andre som har kritisert denne filmen, anbefaler jeg deg å se den - men for gudsskyld, liker du ikke Ringenes Herre eller andre fantasy/action-filmer, holdt deg langt unna skjermer eller lerret der denne filmen vises. Da anbefaler jeg til og med å tre et putetrekk over hodet når traileren dukker opp på tv. (Traileren er ikke veldig bra uansett, så det kan vi alle gjøre.)

3 kommentarer:

Catharina sa...

haha, parantesen på slutten <3

Jeg hater filmannmeldere som allerede har bestemt seg for hva de liker og ikke liker og ikke gir noen en sjanse. Personlig mener jeg man kan finne både gode og negative sider i alt, derfor ville jeg vært den perfekte filmkritiker! Neida, men likevel, det får være måte på.

Men, jeg tror man kan like clash of the titans selv om man ikke liker lotr, nettopp fordi lotr er utrolig lang, basert på en bok som ikke har noe århundrelang mytologi, slik clash of the titans har.

Mette sa...

Jeg mente å sammenligne LotR og CotT ved at det er omtrent i samme sjanger, altså fantasy og action, ikke nødvendigvis at typen handling er den samme.

Sånn jeg ser det, blir det vanskelig å se for seg noen som liker clash of the titans ikke like ringenes herre (som på filmtekniskvis er lagd bedre.)

Catharina sa...

jeg forstod jo det, var bare redd noen andre kunne overveie det ettersom det er mange der ute som missliker lotr : )

Related Posts with Thumbnails