torsdag 15. oktober 2009

Good taste made Bad Taste

En av de første filmene Peter Jackson lagde som han gjorde et "gjennombrudd" med er filmen Bad Taste. Den går under sjangeren splætter (noe som vil si at den er blodig og gørrete med "splætting", samtidig som den er morsom).

Jeg har sett denne filmen et par ganger nå, og selvom ikke alle er enige med meg, syns jeg det er dritartig humor. (Men nå liker jeg Monty Python da, så det sier sitt om min humor.)

Sist gang jeg så den endte jeg opp med theme-sangen til filmen på hjernen (The Remnants - Bad taste) og måtte søke den opp på YouTube. Mens jeg var innom der fant jeg enda en ting, en slags "dokumentar", om jeg kan kalle det det, om Bad Taste, med navn Good taste made Bad taste. Jeg hadde hørt om denna før, siden første gangen jeg så Bad Taste hadde jeg lånt en Peter Jackson-boks av min kjære søster, og i den boksen var denna filmen. På den tiden gadd jeg ikke å se den, etter skuffelsen over Forgotten Silver.

Men nå, som jeg var i Bad Taste-humør, og den var i den hurtig menyen på sida av YouTube, så jeg like gjerne på den nå, og jeg må si det var verdt det.

Jeg visste at Bad Taste var en lavbudsjettsfilm, men såpass lavbudsjett hadde jeg ingen aning om!
Alle maskene og våpnene hadde Peter Jackson lagd helt selv, hjemme hos forldra sine! Ved hjelp av blant annet sånn gugge tannleger putter i munnen din for å ta avtrykk av tenna dine hadde han brukt for å lage en kopi av sitt eget ansikt. I tillegg er alle skuespillerne i filmen venner av Mr. Jackson, og han selv spiller i to av rollene. Det er utrolig hva man kan få til, selv med lite penger (i forhold til hva de vanligvis bruker på en film).

I tillegg er ikke jeg veldig stor fan av dataanimasjon i filmer (grunnet altfor mange filmer med altfor helsefarlige feil. Har du noen gang sett hvor skammelig lite oppmerksomhet skaperne av X-Men Origins: Wolverine har gjort med kløra hans?! Jeg syns den filmen er bra, men HERREGUD!! DET SER UT SOM DE ER LAGD I PANIT TIL TIDER JO!!! Det er også ganger jeg kan se de har brukt green-screen, og DE DRITER JO FULLSTENDIG I Å SE AT SKYGGENE ER RETTE ETTER HVOR DE ER, FOR SVARTE)
Det er også en av grunnene til at Guillermo Del Toro er en av mine favoritt regissører, siden han bruker dukker, masker og kostymer istedet for kun dataanimasjon. Det ser ofte helt påtrynet ut når noen skal "ta på" en dataanimert skapning. Mmmrrggrlll...

Øhm, ja, og under her finner du Good Taste made Bad Taste i tre deler fra YouTube. Om du deler mine interesse om detta, er det utrolig artig å se på.





3 kommentarer:

Anonym sa...

våger du å si at forgotten silver var en skuffelse?! Den var fantastisk :'D

Anonym sa...

sååååååå vakker og dantastisk!

Mette sa...

Ja, ok... Det var et kontrollspørsmål for å se om du fulgte med når du leste... Jeg elsker forgotten silver <3 :(

Related Posts with Thumbnails