torsdag 1. oktober 2009

Følelser og meninger

Hmm, er jeg den eneste som nesten er "redd" for at folk skal se på meg som en fiende, eller er det flere som kjenner seg igjen i dette?

Strengt talt misliker jeg konfrontasjoner generellt. Ved konfrontasjoner blir jeg nervøs for at vedkommende skal tolke det jeg sier på feil måte, og da allerede bestemme seg for at jeg har feil og snakker dritt uansett, så de egentlig ikke bryr seg lenger om hva jeg sier og hører egentlig ikke på hva jeg sier lenger.

På facebook er det en applikasjon som heter "Friend Facts" der du svarer ja eller nei på spørsmål om vennene dine. Vennene dine kan da svare på spørsmål om sine venner igjen, helt til de har fått nok poeng til å se hva du har svart på en av spørsmålene om deg.

Personlig, hopper jeg over alle spørsmålene jeg kan se for meg at folk tar seg nær av. Jeg vil ikke fornærme folk og vil ikke skaffe meg noen fiender uten å selv vite det.
Men, bra eller ikke, finnes det folk der ute som ikke har samme skruppler som meg.
Jeg måtte scrolle ned en 5 meter lang side for å se alle tingene folk hadde svart på spørsmålene om meg, og det var i grunn intressant. Noen må enten ha svart i uvitenhet eller frykt for å være slem. Noen ting folk har svart på, som egentlig kan taes fornærmende, kan jeg si meg enig i og godtar. Men andre ting folk har svart på har rett og slett vært uhøffelig. Svar på spørsmål som de fleste vennene jeg har på facebook ikke veit svaret på.

Kanskje folk tør å svare på det fordi de ikke vet om det er anonymt eller ikke. Nå er denne applikasjonen riktig nok anonym til å starte med. Helt til offeret for det du svarte på ser hva du har svart og blir nygjerrig etter hvem som har sagt dette om deg. Da kan "offeret" svare på nok spørsmål selv og finne ut hvem som har sagt det.

Jeg selv sjekka negative ting folk har sagt om meg en gang, og etter det har jeg mislikt personen sterkt. Dette var en barndomsvenn som jeg tidligere ikke hadde noe imot, men etter å ha finni ut hva han mente om meg blir jeg jo mer eller mindre såra.

Det var også et spørsmål noen hadde svart noe rart på, som jeg måtte finne ut, men vedkommende som hadde svart på det er en god venn og dette var mer morsomt enn skremmende.

Det finnes altså tydeligvis folk der ute som ikke bryr seg om andres følelser og ikke har noe imot at folk blir såra og misliker dem deretter. Jeg er riktig nok ikke en av dem. Jeg kan til tider være overfølsom over ting selv, og forstår at det er ikke gøy å få høre dritt andre mener om deg.

I mange tilfeller er det nok best å ikke vite hva folk syns om deg. Det er blant annet best å ikke vite hva folk du har gått på skole med mener om deg. I bunn og grunn er det jo ikke dem du skal imponere heller, så.... Ja.

Er noen andre som har andre eller like meninger som meg om detta?


Mor Theresa: Hun tenker nok ikke stygt om folk. Eller...?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er like nervøs som deg med å svare/skrive sånne ting om andre folk xD

Men... hvis det er noen jeg kjenner nokså godt (hvertfall som jeg syns jeg har et godt forhold til) så føler jeg at jeg kan skrive noe som jeg ville kalt humoristisk og satser da på at personen kjenner meg såpass godt at han/hun skjønner tegninga xD
Jeg svarer jo også seriøst, men jeg regner med at den personen kjenner meg så godt at han forstår om jeg tuller eller ikke. Puh.
Kanskje det er dumt og "misledende" å være så ukonsekvent? Hør på meg'a! Jeg snakker med astrale ord *-*

Anonym sa...

oh, btw: jeg håper folk tuller eller bare har tatt noe tilfeldig når de har svart noe ikke-bra som jeg ikke kjenner meg igjen i xD ... jeg tror jeg gjør det selv om det kanskje er sant også... for det finnes grenser, man går jo ikke rundt å sier sånne ting!! Tror jeg pakker det inn mer enn det du gjør. Jeg finner på unnskyldninger for alt for å gjemme sannheten... *dø dø døøøø-ø-ø-ø-øø* Eier ikke selvinnsikt (h)

Anonym sa...

det er kanskje ikke en så bra egenskap det...

Related Posts with Thumbnails