søndag 13. september 2009

Åpen dag og crappy fleinfilmer


Da er enda en omgang med Åpen Dag over, og takk faen for det. Sovna med en gang jeg kom hjem, etter en vel fortjent kebab. Om nom.

Remi også tatt farvel, etter å ha vært hos meg i en uke etter at vi kom tilbake fra Rhodos. Og det er... Kjedelig. Gjelder bare å få han overbevist om at han kanskje bør ta lappen før han tar den neste tatoveringa si, så kan han være her og jeg være der så ofte vi vil.

Og nå avslutter jeg kvelden med en film, Shrooms heter den. Den handler om en haug med amerikanske ungdommer som drar til Irland for å prøve "magisk sopp", eller fleinsopp som vi kaller det på godt norsk. I og med at har lest min andel av info om fleinsopp siden forje gang jeg så denna filmen, må jeg ærlig si at det er en skam hvor lite research skaperne av denna filmen faktisk har gjort.

Jeg gjetter meg til at soppen de driver med er psilocybe semilanceata (aka. liberty caps).

- Soppen de finner vokser i skogen, og blandt annet oppå en mosebelagt trerot, noe som er feil. Fleinsopp vokser på åpne sletter med gress.
- Når hu ene jenta spiste en sopp, tok det et nanosekund og effekten tok sitt tak. For det første skal det endel mer til en EN sopp. Og for det andre tar det vanligvis opptil kvarter - halvtime før noen form for effekt slår til, i tillegg til at denne soppen blir kategorisert som middels potent.
- Soppen de viser i filmen har også altfor tjukk stilk.
- En fyr i filmen drakk bittelitt av en fleinsoppte de hadde lagt. Det tok nå et helt sekund før han begynte å hallusinere.
- Ungdommenes kompis som selv er irsk og guider dem rundt der, sa at det å gjøre det i skogen er det beste, siden de da er i det "rette elementet" - noe jeg er veldig uenig i. Om du er i skauen og begyner å hallusinere værre enn verst skal det ikke mye til for å gå seg bort (ungdommene i filmen er heller ikke kjent rundt der, noe som gjør saken enda værre). En omgivelse du føler deg trygg i er mye bedre.
- Forresten... Når en fyr går ut og prøver å bli sugd av ei dame i en bil, og går litt tilbake, kan vi se at det ikke er noen åpning forran på bokseren hans, og ingen skrukker på bokseren er å finne what so ever. Om de ikke vil vise tissefant i filmen sin får de lavære å la folk bli sugd av zombie jenter med hette i mosebelagte biler.
- Den irske guiden fikk også en liten grusbit i trynet og begynte å blø som faen. Av en liten grusbit. Herregud da...
- I tillegg så er soppen som er på coveret en helt annen sopp enn den de plukker. Det kan ligne på en annen "magisk" sopp, men personlig syns jeg at å reklamere for en helt annen sopp enn den filmen handler opp er dårlig.

Jeg er nå omtrent 1/3 inni filmen, og dette er alle feilene jeg har finni hittil... Nå skal ikke jeg garantere at all faktaen jeg kan og dømmer detta utifra er 100% korrekt, men jeg stoler nok på min hittil egne kunskap at denna filmen er ganske dårlig. I tillegg til at den blei slakta brutalt av kritikere.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails